نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 716 )
ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )
( قسمــت سیــزدهـم )
انــــوار وجـــود
نمائی از یک مسجد در فیلیپین
( جزء هشتــم صفحه 154 آیه 31 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ
وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاتُسْرِفُوا إِنَّهُ لایُحِبُّ الْمُسْرِفینَ
تفسیـــر لفظـــی :
اى فرزندان آدم ! زینت خود را در هنگام رفتن به هر مسجدى، با خود بردارید ؛
و (از نعمتهاى الهى) بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمى دارد.
تفسیر ادبی و عرفانی :
به زبان علم ، معنی این آیت ، سِتر عورت است در نماز ،
و به زبان کشف ، زینت هر بنده در مقام مشاهدت ،
حضــــور دل است و لـــــزوم حضــــرت .
چنان که گفته اند :
زینت نفس عابدان ، آثار سجود است ،
و زینت دل عارفان ، انوار وجود است ،
و عابد به صفت عبودیت در حال سجود ،
و عارف بر بساط قرب در وجد شهود !
... کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاتُسْرِفُوا ...
اهل معرفت گویند :
آن چه از حق خداوند کم بُوَد اسراف ،
و آن چه به آن حق تجاوز شود اسراف است ،
و آن چه در راه خدا (چون کوهی) صرف کنی اسراف نیست ،
ولی اگر دیناری در راه گناه صرف کنی اسراف است ،
و حرام دانستن طیبات حق نیز اسراف است .
نوشته اند :
پزشک مسیحی در محضر هارون الرشید از دانشمندی پرسید :
می گویند علم دو تا است ؛ علم ادیان و علم ابدان ،
( این کلام مولایمان امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه است :
اَلعِلمُ عِلمان ؛ عِلمُ الاَدیان وَ عِلمُ الاَبدان )
در کتاب شما از علم طب چیزی هست ؟
پاسخ داده شد : آری ؛
دستور آن در این آیه است : وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاتُسْرِفُوا
مسیحی پرسید :
در سخنان پیامبر شما از این دانش پزشکی چیزی هست ؟
پاسخ داده شد : آری ؛ پیامبر ما فرموده اند :
معده خانه ی همه ی درد ها است ،
و پرهیز سرآمد همه ی داروها است ،
آن چه را که تنت بدان عادت کرده بده !
مسیحی گفت :
کتاب شما و پیامبر شما برای جالینوس جائی در طب نگذاشته است !
آداب غذا خوردن در اسلام :
نوشته اند : دوازده شرط باید تا یک لقمه به شرط دین خورده شود :
چهـــــار شـــرط واجب :
قبل ازشروع بسم الله گفتن
(بسم اللّه الرّحمن الرّحیم)
حــلال خــوردن
(غذای حلال ، روزی حلال)
پـاکیـــــــــزه خـوردن
(رعایت بهداشت)
خـدای راروزی ده دانستن
(هــــوالــــرّزّاق)
چهــار شرط مستحب :
پیش از غــــــذا دست هـا راشستن
از گـوشـــــــه ظــــــرف غــــــذا خــوردن
در آخـــر الحمــدللّه ربّ العالمیـــن گفتـــن
پس از خـوردن دسـت و دهـــان راشـستــن
چهــــــار شــــرط ادب :
راسـت و درسـت نشستن
به لقمــه ی کسی نگــــــــاه نکــــــــــردن
لقمـــــه راکوچک گرفتـــن و با آرامش غـــــذا خوردن
ساکـت بـودن و از ظــــــرف جلـو خـود خــــوردن
ســـایـــر شـــروط :
(کُلُوا وَاشرَبُوا وَلاتُسرِفُوا) ، اسـراف نکردن ،
رعایت حـــــال مستمنـــــدان و گــــــرسنــــــــــگان،
و تــلاش در برطـــــــــرف نمـــــــــودن نیـــــاز آن ها نیز
از اصـول اولیـــــــــــه انســانی واســلامــــــــی می باشد
بـــادا کــرم تـــو بر همـــه پاینــده
احســـان تـــو سوی بندگان آینده
بر بنــده خود گناه را سخت مگیـر
ای داور بخشنـده بخشـــــاینـــده
موضوع :